آشنایی با بهترین پایان رمان‌های معروف

از دیرباز تاکنون آغاز و پایان یک قصه، نقاط عطفی بوده‌اند که بسته به میزان توانمندی نویسنده‌، یک اثر را تبدیل به شاهکار و یا رمانی بسیار معمولی می‌کنند.
فهرستی از بهترین پایان رمان‌های معروف تهیه شده است که بررسی آن‌ها به‌ویژه برای دوست‌داران ادبیات، خالی از لطف نیست.

«گتسبی بزرگ»
این کتاب برای اولین‌بار در آوریل ۱۹۲۵ منتشر شد. «اسکار فیتزجرالد» شاهکار قرن بیستمی خود را به گونه‌ای پایان برده است که پس از گذشت یک قرن هنوز در گوش خوانندگان «گتسبی بزرگ» طنین‌انداز است. برخی معتقدند آخرین واژه‌های فیتزجرالد را می‌توان خلاصه‌ای از کل رمان دانست.
چاپ اول «گتسبی بزرگ» موفقیت چندانی کسب نکرد و در مدت ۱۵ سال باقی مانده از عمر نویسنده، تنها حدود ۲۵ هزار جلد از آن به فروش رسید. این کتاب در سال‌های پایانی ۱۹۳۰ (دوران رکود اقتصادی بزرگ) و همچنین در سال‌های جنگ جهانی دوم کاملا به دست فراموشی سپرده شد، اما بعد از جنگ، در سال‌های ۱۹۴۵ و ۱۹۵۳ تجدید چاپ شد و خوانندگان و طرفداران بی‌شماری یافت.

«اولیس»
توصیف عاشقانه‌ی «جیمز جویس» در آخرین خطوط معروفترین رمانش را می‌توان نشانه‌ای از توانمندی این رمان‌نویس برجسته دانست. «اولیس» به عنوان شاهکار ادبیات قرن بیستم هنوز پیچیدگی‌های بسیاری را در دل نهفته دارد و به همین دلیل محققان و منتقدان ادبی در سراسر دنیا سالانه چندین مقاله بر این رمان اسطوره‌ای به نگارش درمی‌آورند.
این کتاب که سومین اثر جیمز جویس است، در سال ۱۹۲۲ در پاریس منتشر شد. جویس در ابتدا این رمان را به صورت داستانی کوتاه منتشر کرد که بخشی از مجموعه‌ی «دوبلینی‌ها» بود و آن را «یک روز از عمر آقای بلوم در وین» نام نهاد. داستان «اولیس» ریشه در اساطیر یونانی و به ویژه «اودیسه» هومر دارد.

«میدل مارچ»
«جورج الیوت» زن نویسنده‌ای که به جبر زمانه نام مستعاری مردانه را برای انتشار آثارش انتخاب کرد،‌ رمان «میدل مارچ» را به گونه‌ای پایان رساند که «گاردین» آن را در فهرست برترین پایان‌های رمان‌های مطرح جای داد. این داستان هفتمین داستان او بود که در سال ۱۸۹۶ نگارش آن را آغاز کرد.

«دل تاریکی»
روایت قوی و تاثیرگذار «جوزف کنراد» از اولین واژه‌ها تا آخرین خطوط «دل تاریکی» خواننده را همراهی می‌کند. وی با چنان بی‌رحمی واقعیت کابوس‌وار زندگی در آن خطه را توصیف می‌کند که هیچ خواننده‌ای تا آخر عمر «دل تاریکی» را فراموش نخواهد کرد.

«ماجراهای هاکلبری فین»
مارک تواین که به یقین از برجسته‌ترین رمان‌نویسان تاریخ ادبیات آمریکا محسوب می‌شود،‌ شاهکار خود را این‌گونه به پایان رسانده است: خاله شلی می‌خواهد مرا به فرزندی قبول کند و به مرا تربیت کند، اما من تحملش را ندارم. قبلا هم آنجا بوده‌ام.» تواین با خلق این شخصیت، ناخواسته موجب آفرینش یکی از مهمترین آثار ادبیات داستانی را فراهم آورد. کمتر یک قرن پس از تواین، «جی دی. سالینجر» با تاثیرپذیری از «هاکلبری فین» اثری جاودانه به نام «ناتور دشت» را به جهان ادبیات هدیه کرد.

«حرف بزن حافظه»
«ولادمیر ناباکوف» با پایانی درخشان و تاثیرگذار، کتاب «حرف بزن حافظه»ی خود را در ذهن خوانندگان آثارش جاودان کرد. خطوط پایانی این اثر، احساس و واقعیت را چنان به هم آمیخته که تنها با قلم پرتوان ناباکوف میسر می‌شود. کتاب «حرف بزن حافظه» زندگینامه این نویسنده روس‌تبار است که در سال ۱۹۶۶ به نگارش درآمده است. ناباکوف در این کتاب، زندگی‌اش را از سال ۱۹۰۳ تا زمان مهاجرتش به آمریکا در سال ۱۹۴۰ روایت می‌کند. این کتاب نیز در فهرست ۱۰۰ اثر غیرداستانی کتابخانه مدرن در رتبه هشتم قرار گرفته است.

«مخمصه»
به نوشته روزنامه‌ی گاردین‌، «جوزف هلر» در رمان معروف خود، خواننده را تا آخرین صفحه کتاب می‌کشاند و ضربه‌ی پایانی را با پایین آمدن یک چاقو به او وارد می‌کند. ضربه‌ای موثر که همیشه در یاد خواننده خواهد ماند. این رمان بیانگر خاطرات کاپیتان نیروی هوایی «جان یوساریان» است که به استراتژی‌های مختلفی دست می‌زند تا از ماموریت‌های جنگی اجتناب کند. اما کاغذبازی ارتش همیشه راهی را برای ماندن او در ارتش پیدا می‌کند.

«بسوی فانوس دریایی»
«ویرجینیا وولف» از مطرح‌ترین زنان رمان‌نویس انگلیسی با اثر معروف‌اش در فهرست بهترین پایان داستان‌های ادبی جای گرفته است. وولف که دیگر رمانش «خانم دلووی»، همیشه مورد توجه منتقدان و خوانندگان ادبی بوده است،‌ این اثر را نیز با جملاتی قاطع به پایان می‌برد.

«بلندی‌های بادگیر»
«امیلی برونته» که دوستداران ادبیات سالروز تولدش را جشن می‌گیرند،‌ به شیوه‌ی ادبیات دوره کلاسیک و رمانتیک شاهکار «بلندی‌های بادگیر» را خاتمه می‌دهد. تاثیر محیط طبیعی که سه خواهر برونته در آن رشد یافتند،‌ بیش از همه در رمان معروف امیلی مشهود است و همین ویژگی زمانی که با قلم شاعرانه این زن نویسنده ترکیب می‌شود‌، رمانی خواندنی را خلق می‌کند.

داستان «سموئل ویسکرز»
کتاب معروف «بئاتریس پاتر» به عنوان نماینده‌ی موفق ادبیات داستانی کودک در فهرست بهترین پایان‌های ادبی «گاردین» قرار گرفته است. پاتر با پایان گرم رمان، خوانندگان کوچکش را به رویایی شیرین می‌سپارد. «داستان پیتر خرگوشه» از دیگر آثار معروف این نویسنده انگلیسی است.

منبع: ایسنا

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.