روش تهیه حلیم گندم

حلیم، جزء جدا نشدنی سفره افطار ایرانی‌هاست. حلیم نوعی غذای تخصصی است که هر کسی نمی‌تواند آن را خوب از آب در بیاورد!

مواد لازم برای ۴ تا ۵ نفر:
گندم حلیمی: ۵۰۰ گرم
گوشت: ۵۰۰ گرم
کره: ۱۰۰ گرم
نمک: به میزان لازم
دارچین: به میزان لازم

طرز تهیه حلیم گندم:
گوشت را در قابلمه ای ریخته و با کمی روغن تفت دهید. سپس کمی دارچین اضافه کرده، در قابلمه آب بریزید. می توانید یک پیاز را به صورت درسته در داخل قابلمه بیندازید (شاید طعمش را نپسندید- البته بعضی دستورها می گویند پیاز را خرد کنید که مطمئناً مزه خوبی نخواهد داشت) و گوشت را بپزید. گوشت که پخته شد بگذارید تا سرد شود. گندم را از شب قبل خیس کنید. داخل قابلمه ای آب بریزید و بگذارید بجوشد. وقتی آب جوشید، آب گندم خیس خورده را خالی کرده و آن را داخل قابلمه بریزید. پس از حدود دو تا سه ساعت و در حرارت ملایم که گندم پخت، قابلمه را از روی حرارت برداشته و صبر کنید تا حرارتش را از دست بده. سپس گندم را ازصافی رد کنید. گندم صاف شده را به همراه مقداری آب گوشت در مخلوط کن ریخته تا کمی له شود(یا از گوشت کوب برقی استفاده کنید). سپس گندم را با باقیمانده آب گوشت و تکه های گوشتی که خوب ریش ریش شده اند در قابلمه ریخته و روی حرارت ملایم بگذارید(می توان حدود ۱/۴ پیمانه شیر هم اضافه کرد). کره را اضافه کنید. تا زمانی که حلیم بپزد باید آن را مرتبآ هم بزنید تا ته نگیرد. هنگامی که حلیم شما به غلظت مناسب رسید و اصطلاحاً کشدار شد، مقداری نمک اضافه کنید تا طعم بگیرد. قابلمه را از روی حرارت برداشته، حلیم را در ظرف مناسب ریخته و روی آن را با دارچین، شکر و کره آب شده(می توانید از روغن حیوانی داغ شده نیز استفاده کنید) تزئین نمایید. البته ممکن است برخی حلیم را با نمک بخورند، پس شکر اضافه نکنید.

نکات مهم:
– بهتر است از گوشت بره و یا گوشت بوقلمون استفاده کنید. اگر گوشت بوقلمون را انتخاب کردید، از قسمت سینه استفاده کنید چون بقیه قسمت های گوشت بوقلمون سفت تر هست.

– حلیم را باید داغ خورد. اگر حلیم سرد شود، سفت می گردد. برای داغ کردن مجدد حلیم می توانید به آن کمی شیر اضافه نمایید. البته از آب جوش هم می شود استفاده کرد. فقط دقت نمایید مقدار کمی آب یا شیر بریزید تا حلیم شما شل نشود.

– حلیم گندم به علت دارا بودن گندم، می تواند یکی از گزینه های مناسب برای سحری یا افطاری در ماه رمضان باشد.

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. سمیرا می‌گوید

    ممنون

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.