آشنایی با دلایل گریه کردن نوزادان

نوزادان گریه می کنند و هیچ راهی برای خلاصی از گریه آنها وجود ندارد. از آنجا که نوزاد نمی تواند حرف بزند، گریه او ممکن است برای والدینش نگران کننده باشد و از خود بپرسند “از کجا بفهمیم مشکلش چیست؟” فهمیدن علت گریه نوزاد ممکن است در آغاز دشوار باشد ولی باید توجه داشت که قسمت بزرگی از بچه بزرگ کردن آزمون و خطاست و والدین خیلی زود یاد خواهند گرفت که چگونه نیاز های کودک خود را پیش بینی کنند. دلایل زیر شایع ترین دلایل گریه نوزاد هستند و نوزاد با گریه خود در واقع می خواهد مشکلش را به شما بفهماند:

● گرسنگی
شاید گرسنگی اولین احتمالی باشد که به واسطه گریه نوزادتان در نظر بگیرید. بهتر است روش پیشگیری را در این مورد یاد بگیرید. پیشگیری از گریه نوزادان به دلیل گرسنگی نیاز به دانستن زمان گرسنگی آن ها دارد. برای این امر هم حتما لازم نیست جیغ و فریاد راه بیندازند. شما باید علائم گرسنگی آن ها را دریابید.
نوزادان گاهی در این شرایط است که حتی دست شان را می خورند. اگر در آغوش باشند سرشان را به نشانه شیرخوردن به سمت سینه مادر می چرخانند. بچه ها گاهی اوقات بابت گرسنگی فقط نق می زنند و البته بعضی وقت ها هم ملچ و ملوچ راه می اندازند که اینها همگی می توانند نشانه های گرسنگی نوزاد باشند؛ پیش از آن که بابت بی توجهی شما به همه این علائم صدای گریه شان به آسمان بلند شود.

● پوشک کثیف!
بعضی کودکان به مجرد اینکه به تعویض پوشک نیاز داشته باشند سر و صدایشان در می آید اما بعضی دیگر اینطور نیستند. در هر صورت این هم یکی از دلایل گریه کردن کودک است و خوشبختانه هم فهمیدن آن راحت است و هم حل کردن آن.

● خواب آلودگی
آیا بچه ها خوشبخت نیستند؟ آن ها وقتی خسته هستند به راحتی می توانند بخوابند؛ هر زمانی که بخواهند و هر جایی که باشند. خب! این شاید تصور شما باشد. در واقعیت ماجرا اما خوابیدن بچه ها به این راحتی ها هم نیست که شما فکر می کنید. آن ها همیشه هم بابت خواب آلود بودن چشم های شان را نمی مالند بلکه نق می زنند و گریه سر می دهند. آن ها را بلند کنید. شعری دلنشین را به آرامی هر چه تمام تر در گوش شان زمزمه کنید و آهسته آهسته تکان شان دهید. اگر هم شعر بلد نیستید بهتر است با جملات دلنشین آن ها را خواب کنید. شما از کجا می دانید، شاید آن ها کلمه به کلمه حرف های شما را متوجه شوند!

● خواستن آغوش پدر و مادر
کودکان شیر خوار آغوش و نوازش زیادی نیاز دارند. آنها دوست دارند صورت والدین خود را ببینند، صدایشان را بشنوند، به صدای قلبشان گوش کنند، و حتی می توانند بوی منحصر بفردشان (بخصوص شیر مادر را) تشخیص دهند. بعد از شیر خوردن، آروغ زدن و عوض شدن دوست دارند که شما آنها را در آغوش بگیرید. ممکن است شما فکر کنید که با این کار دارید کودکتان را “لوس” با می آورید ولی نگران نباشید؛ این مسئله در چند ماه اول زندگی اصلاً مطرح نیست. البته کودکان از نظر اینکه چقدر بخواهند که شما آنها را در آغوش بگیرید با هم فرق دارند. بعضی از کودکان توجه زیادی را می طلبند و در مقابل بعضی دیگر می توانند مدت زیادی آرام بنشینند. اگر کودکتان توجه شما را می خواهد او را در آغوش بگیرید و یا در کنار خود بگذارید.

● مشکلات شکمی
نفخ معده نوزادان از جمله مشکلاتی است که گریه های پر سرو صدای بچه ها را در پی دارد. یادتان باشد مشکل نفخ معده بچه ها اگر حل نشود ممکن است در طول هفته ۳ تا ۴ بار بچه ها را چنان آزار دهد که صدای گریه آن ها به آسمان بلند شود. اگر کوچولوی شما به طور معمول بعد از غذا خوردن گریه سر می دهد، شک نکنید که او با مشکل هوای معده که منجر به درد می شود، مواجه است. بهتر است قبل از این که سرخود از شربت هایی مانند گریپ میکسچر استفاده کنید حتما پزشک فرزندتان را در جریان بگذارید و در صورت تایید او سراغ چنین داروهایی بروید. به طور کلی روش طبیعی برای رفع نفخ معده نوزاد و جلوگیری از گریه های بی امان او این است که در چنین صورتی نوزاد را روی شکم بخوابانید و آرام آرام پشت او را مالش دهید. همچنین می توانید پاهای او را در همین حالت به دست بگیرید و به آرامی هر چه تمام تر مانند رکاب زدن دوچرخه حرکت دهید تا مشکل نفخ معده اش حل شود.

● آروغ نزدن
خالی کردن هوای معده یا به زبان ساده تر همان آروغ زدن یک الزام نیست اما اگر کوچولوی شما بعد از غذا خوردن گریه می کند، شاید به کمک تان نیاز دارد تا هوای معده اش را از طریق آروغ زدن خالی کند. بچه ها معمولا وقتی از سینه مادر یا بطری شیر می خورند مقداری هوا را هم همراه شیر قورت می دهند و همین سبب می شود بعدا به آروغ زدن احتیاج پیدا کنند و اگر این اتفاق نیفتد صدای گریه شان در می آید!

● یا خیلی گرمشان است یا خیلی سرد
کودکان شیر خوار دوست دارند لباس زیاد و گرم داشته باشند. (بعنوان قاعده هر چند تا که خودتان لباس پوشیده اید و از نظر دما احساس راحتی می کنید باید یک لایه بیشتر به کودک شیرخوارتان بپوشانید.) بنابراین گریه کودک ممکن است به این علت باشد که سردش شده است (مثلاً موقعیکه کودک لخت است و شما در حال عوض کردن او هستید). بهتر است یاد بگیرید که چطور کودکتان را سریعتر و قبل از اینکه سردش شود عوض کنید. توجه کنید که کودک را زیادی نپوشانید چون احتمال گریه کردن کودک وقتی که گرمش است در مقایسه با وقتی که سردش است کمتر است (اگر هم گریه کند خفیف تر است).

● یک چیز کوچولو
گاهی اوقات هر چه تلاش می کنید متوجه علت گریه نوزاد خود نمی شوید. در این مواقع بهتر است در بدن او سراغ یک مشکل کوچک بگردید. ممکن است یک تار موی ظریف دور انگشت شست پایش پیچیده باشد و آ زارش بدهد. ممکن است یک تکه از نخ لباسش به بدن او چسبیده باشد. ممکن است مارک لباسش اذیتش کند؛ یک دلیل کوچک که شاید به راحتی با چشم شما قابل رویت نباشد. تلاش کنید علت را پیدا کنید چون در غیر این صورت ساعت ها با چشمان معصوم و البته اشک آلود او مواجه می شوید!

● تولد دندان ها
یکی از دلایل شایع گریه کردن های بیش از حد بچه ها تولد دندان های آن هاست. یادتان باشد که هر یک دندانی که قرار است از میان لثه های حساس نوزاد شما بیرون بیاید کلی درد برای او به همراه دارد. بعضی از بچه ها حین دندان درآوردن درد بیشتری را نسبت به بعضی دیگر تحمل می کنند. به طور کلی اگر گریه های نوزاد شما امان تان را بریده و قطع هم نمی شود و البته شما هم دلیلش را پیدا نمی کنید با انگشتان خود به آرامی لثه او را لمس کنید. اگر به قسمت سختی رسیدید بدانید که مشکل از ظهور دندان هاست. به طور معمول اولین دندان نوزاد در فاصله زمانی ۴ تا ۷ ماه متولد می شود. البته همواره این احتمال وجود دارد که دندان ها زودتر خودشان را نشان بدهند. بنابراین اصلا از این بابت تعجب نکنید.

● عدم درک توسط اطرافیان
بهتر است بعضی مواقع بچه ها را درک کنید. آن ها گاهی بابت سرو صدای زیاد دور و اطراف شان کلافه می شوند. گاهی برای این که زیاد بغل شان می کنند، کلافه می شوند. گاهی برای این که زیاد بغل شان می کنند، عصبانی می شوند. بوسه ها دیوانه شان می کند! بنابراین بعضی وقت ها گریه های از ته دل نوزاد یعنی این که «لطفا این همه محبت دیوانه کننده را بس کنید!» در چنین مواقعی بهتر است مادر یا پدر، نوزاد را به گوشه خلوتی ببرند و او را در آرامش برای دقایقی در آغوش بگیرند و به آرامی تکانش دهند.

● نداشتن احساس آرامش
اگر همه نیازهای اولیه نوزاد را بررسی کرده اید و بابت همه چیز مطمئن شده اید اما او همچنان گریه می کند، ممکن است مشکلی داشته باشد که این چنین آرامشش را از دست داده. دمای بدنش را کنترل کنید چون شاید تب کرده و این تب می تواند نشانه یک بیماری باشد. شاید یک سرماخوردگی ساده است که او را کلافه کرده است. شاید هم به توجه شما احتیاج دارد. یادتان باشد بچه ها گاهی صرفا برای جلب توجه شما اشک می ریزند. گاهی نیاز دارند شما آن ها را در آغوش بگیرید و به آن ها توجه کنید. پس لطفا به اندازه کافی به آن ها توجه کنید حتی بعضی وقت ها بیش از اندازه به آن ها توجه کنید.

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.