روستای انبوه ماسوله دوم گیلان

موقعیت و تاریخچه
روستای انبوه از توابع بخش عمارلوی شهرستان رودبار، با مختصات جغرافیایی ۴۹ درجه و ۵۹ دقیقه طول شرقی و ۳۶ درجه و ۳۹ دقیقه عرض شمالی، در ۳۵ کیلومتری جنوب غربی جیرنده (عمارلو) و ۱۵۰ کیلومتری رشت قرار گرفته است. روستای کوهستانی انبوه در ارتفاع ۱۳۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد و اطراف آن را کوه‏های البرز فرا گرفته ‏اند. روستای انبوه، از شمال غربی به روستای نواخان لایه، از شرق به روستای نوده و از جنوب غربی به روستای لایه محدود می‏شود و آب و هوای معتدل کوهستانی دارد. میانگین میزان بارندگی سالانه آن ۲۶۹ میلی‏متر است.

روستای انبوه، از روستاهای قدیمی شهرستان رودبار است. محوطه‏ های تاریخی قلعه چیمارود و پل قدیمی آن نشانگر قدمت تاریخی آن است. روستای انبوه، در مسیر ارتباطی قزوین به گیلان، یا دیلمان و لاهیجان قرار داشته است. امروزه از اهمیت این راه ارتباطی، کاسته شده است، ولی مردم روستای انبوه و روستاهای همجوار همچنان از این مسیر ارتباطی با استان قزوین استفاده می‏کنند. مردم روستای انبوه به زبان گیلکی سخن می‏گویند، مسلمان و پیرو مذهب شیعه جعفری هستند.

پیشینه اسکان در این روستا به سه هزار و پانصد سال پیش از میلاد تخمین زده می شود. در حالیکه این موضوع هم مطرح است که این روستا گوشه‌ای از فرهنگ چهار هزار ساله «اماردها» است.

دژهای متعدد منطقه گویای مقاومت ساکنان آن در برابر هجوم بیگانگان است. در این روستا یک پل تاریخی به نام «پل خشتی طاقی» وجود دارد که گفته می شود در زمان حکومت عباسیان ساخته شده است و قدمت «مسجدجامع» روستای انبوه نیز براساس سنگ قبرهای به دست آمده به یک هزار و ۲۰۰سال می رسد. قلعه باستانی چیمارود و پل انبوه دو اثر تاریخی مهم پیرامون روستاست. پل انبوه که به پل شاهزاده تی‏تی خانم نیز معروف است، در فاصله ۳ کیلومتری روستای انبوه، بر روی رودخانه شاهرود بنا شده است. مصالح اصلی پل از آجر و گچ سرندی است، در پایه‏ های اصلی پل نیز از سنگ و ملاط ساروج استفاده شده و جان ‏پناه‏هایی نیز دارد. اهمیت ساخت و معماری پل انبوه، در یک طاقی بودن آن است. رودخانه پرآب شاهرود که یکی از شاخه‏ های سفیدرود است در میان دره کنار روستا جریان دارد. در این روستا یک گورستان باستانی به نام « گروچل» نیز وجوددارد. قدیمی ترین سنگ قبری که در استان گیلان به دست آمده و مربوط به دوره اسلامی سال ۴۵۱هجری قمری است، در این روستا کشف شده است. همچنین سنگ نبشته هایی نیز از مزار جنگ آوران این سرزمین در روستای انبوه وجود دارد که در میان این سنگ نبشته‌ها در گورستان قدیمی این روستا، سنگ نوشته‌ای از رزمنده‌ای مسلمان که در سال ۱۱۹۹هجری قمری کشته شد به چشم می‌خورد. مردمان این سرزمین هنوز به گویش تاتی صحبت می کنند که یکی از گویش‌های باستانی ایران محسوب می شود و ریشه در زبان پهلوی دارد.

روستای انبوه

جشن انار یکی از مهم‏ترین مراسم محلی این روستاست. این جشن، در طلوع صبح روز جمعه (یکی از روزهای ۲۰ الی ۲۵ مهر) هر سال، با ندای «یا الله» پاکارکرپی ـ کسی که به مدت یک سال از طرف باغداران، برای نگهبانی از باغات انار انتخاب شده است ـ برگزار می‏شود. در این روز، تمام مردم روستا (حتی کسانی که بیرون از روستا زندگی می‏کنند) برای کمک و چیدن انار به روستا می‏آیند و با وسیله نقلیه به سمت باغات انار حرکت می‏کنند. انجام این مراسم تا غروب طول می‏کشد.

مراسم عروسی در روستا هنوز به شیوه قدیم و سنتی با رسوم و آیین‏های خاص آن برگزار می‏شود. موسیقی و انواع آواها و آهنگ‏های محلی در مراسم عروسی و جشن‏ها خوانده می‏شود و نوازنده نی نیز خواننده را همراهی می‏کند.

پوشاک غالب مردان روستا، کت و شلوار است ولی تعدادی از آن‏ها از کلاه و نیم تنه نیز استفاده می‏کنند. زنان روستا، از لباس‏های محلی استفاده می‏کنند. دامن‏های پرچین، پیراهن ‏های بلند، جلیقه و روسری، ترکیبی از پارچه‏ های گلدار و زیبا که به وسیله نوارها و پولک‏های رنگی تزیین می‏شوند، لباس محلی زنان را تشکیل می‏دهند. قالی، نمد، جاجیم، گلیم، شال و جوراب از رایج‏ترین محصولات صنایع دستی روستای انبوه است.

غذاهای محلی گوشتی، مانند کباب و انواع خورشت، به همراه انواع آش و نان محلی در روستا طبخ می‏شود. مسما (فسنجان) از غذاهای محلی معروف روستا است. این روستا از طریق شهرهای رودبار و لوشان با جاده‏‌های آسفالت قابل دسترسی است.

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.