میخچه و راه‌های درمان آن

پوست یکی از حساس ‌ترین مناطق بدن به شمار می‌ رود و با کوچک‌ ترین فشاری، عکس‌العمل نشان می ‌دهد و این واکنش‌ها به صورت ‌های مختلفی همچون تورم، قرمزی، تاول و … بروز می کنند. میخچه هم به عنوان یک ضایعه پوستی، نوعی واکنش طبیعی بدن برای حفاظت از خود است. گاهی توجه نکردن به پوشش و حفظ بهداشت پاها که قلب دوم ما هستند، می ‌تواند باعث ایجاد ناراحتی و درد در آن ناحیه شود. اگر دچار میخچه های دردناک در بین انگشتان تان شدید. برای درمان آن به نکات زیر توجه کنید:

۱. از اجسام تیز دوری کنید
اولین و مهم ترین نکته ای که متخصصان می گویند این است که با جراحی شوخی نکنید. در مقابل وسوسه ی کندن میخچه و پینه ها با تیغ ریش تراشی، قیچی و دیگر وسایل تیز تسلیم نشوید. دست کاری پینه و میخچه در حمام بسیار خطرناک است. این کار می تواند به عفونت منجر شود و وضع را بدتر کند. افراد دیابتی هرگز نباید مشکلات پا را خودشان درمان کنند.

۲. از پدهای پزشکی با احتیاط فراوان استفاده کنید
اگر از نوار چسب های میخچه و یا از محصولات سالیسیلیک اسید، اسید مایع و پماد استفاده می کنید، توصیه های زیر را به دقت اجرا کنید: این مواد را فقط در محل درگیری به کار برید و در پوست های اطراف استفاده نکنید. در درمان میخچه، ابتدا یک پد دایره ای شکل برای محافظت از پوست اطراف دور میخچه بگذارید. هرگز از این محصول بیشتر از دو بار در هفته استفاده نکنید. اگر هیچ بهبودی حاصل نشد به پزشک خود مراجعه کنید.

۳. بهتر است از این مواد استفاده نکنید
دکتر کرامر می گوید: من چسب زخم های میخچه ای و یا داروهای موجود دیگر را توصیه نمی کنم؛ آنها چیزی بیشتر از یک اسید نیستند بنابراین ممکن است روی میخچه و پینه مؤثر باشند ولی پوست سالم را نیز می خورند و باعث سوختگی و زخم جدید می شوند.

۴. پای تان را خیس کنید
دکتر لوین می گوید: درد میخچه ممکن است ناشی از یک بورسا (کیسه ای پر از مایع بین استخوان و میخچه) باشد که ملتهب و منبسط می شود. برای رهایی موقت از درد، پای تان را در محلول نمک و آب گرم قرار دهید. این کار باعث کاهش اندازه کیسه ی بورسا می شود و فشار را از روی اعصاب حسی اطراف آن برمی دارد. اما مراقب باشید، اگر دوباره پای تان را در کفش تنگ بگذارید، بورسا دوباره به اندازه ی دردناک خود باز می گردد.

۵. جشن چای بگیرید
اگر پینه های فراوانی دارید، پای تان را در چای رقیق شده بابونه قرار دهید. چای، پوست سفت را نرم می کند و درد را تسکین می دهد. اگر چه این دم کرده، پای را رنگی می کند ولی به آسانی با آب و صابون پاک می شود.

۶. از وسایل ساینده استفاده کنید
قبل از درمان پینه، پا را چند دقیقه در آب داغ قرار دهید و سپس سوهان و یا سنگ پا را خیلی آرام به محل بسایید تا لایه های رویی پینه جدا شود. در انتها از کرم های دست استفاده کنید. این کرم به حل شدن پوست های سخت کمک می کند. اگر دچار پینه های شدیدی شدید بعد از حمام یا دوش روزانه، از این روش به طور معمول استفاده کنید. اما در میخچه هیچ گاه از وسایل ساینده استفاده نکنید زیرا باعث حساسیت موضعی و درد بیشتر می شوند.

۷. محل پینه را ببندید
هنگامی که پینه های بزرگ، مخصوصا روی پاشنه ی پا ترک می خورند، کرم هیدروکورتیزون را شب روی محل ضایعه بمالید. یک کیسه پلاستیکی روی پا قرار دهید و رویش جوراب بپوشید و آن را تا صبح همان طور بگذارید.

۸. پنج عدد آسپیرین تهیه کنید ولی آنها را نخورید
دکتر لوین می گوید: راه دیگر برای نرم کردن پینه های سفت، پودر کردن قرص های آسپیرین و مخلوط کردن آن با نصف قاشق چای خوری آب و آب لیمو و تهیه یک خمیر است. آن را به نقاط سفت پا بمالید، سپس آن را در کیسه پلاستیکی قرار دهید و دور آن را با حوله ی گرم بپوشانید. افراد حساس به آسپیرین نباید از این روش استفاده کنند. ترکیب کیسه پلاستیکی و حوله گرم باعث نفوذ خمیر گرم به داخل پوست می شود. حداقل ۱۰ دقیقه بنشینید، سپس پا را باز کنید و محل را با سنگ پا بسایید؛ تمام پوست های سخت و مرده، شل شده و به صورت پوسته پوسته به راحتی خارج می شوند.

۹. سریع عمل کنید
بهتر است هنگامی که میخچه در مراحل اولیه شکل گیری است وارد عمل شویم. در این زمان میخچه یک حلقه کوچک از پوست های سفت شده است که درد جزئی دارد. باید بلافاصله محل را با لانولین (موم پشم) ماساژ بدهید تا میخچه نرم شود و حساسیت آن به فشار کاهش یابد و سپس محل را با مواد نرم بپوشانید تا فشار را از محل دور کند.

۱۰. بین انگشتان پا فاصله بیندازید
چون میخچه های نرم به علت برخورد استخوان های دو انگشت مجاور پا ایجاد می شود، شما نیاز به شی ء نرمی برای فاصله انداختن بین انگشتان دارید. مارک سوسمن »پزشک متخصص پا« درباره استفاده از الیاف پنبه در بین انگشتان هشدار می دهد، زیرا باعث سختی و حساسیت بیشتر می شود.

۱۱. پینه؛ چه موقع به آن نیاز دارید
بعضی مواقع مقداری پینه مفید است. افرادی که زیاد پابرهنه راه می روند، کف پاهای شان پینه می زند و این مفید است، زیرا این پینه ها پا را از زمین و گرمای آن محافظت می کند. اگر به اندازه ی کافی گسترش یابد و ضخیم شود، می تواند پا را از بریده شدن نجات دهد. این پینه ها ندرتا دردناک می شوند. گاهی اوقات، پینه ها برای حفاظت از رویش ناخن از درون گوشت ایجاد می شوند. هنگامی که نوک تیز ناخن به داخل بافت اطرافش نیش می زند، پوست سفت و ضخیم می شود تا از فرو رفتن بیشتر ناخن جلوگیری کند. اگر دچار این پینه ها شدید به آنها دست نزنید. اگر دردناک شد با قرار دادن در آب گرم و صابون، موقتا آن را آرام کنید. هنگام رویش ناخن به داخل گوشت با پزشک تان مشورت کنید.

۱۲. محل ضایعه را لایی گذاری کنید
یک راه آسان برای کم کردن فشار روی پینه، قرار دادن گاز کوچک و یا پنبه جاذب روی ناحیه و پوشاندن آن با یک تکه نازک از پارچه نخی محکم است. پوشش را هر شب و هنگام حمام رفتن بردارید تا پوست بتواند تنفس کند و رطوبت اضافی در زیر پد جمع نشود.

۱۳. کفش تان را زیر کشش قرار دهید
بعضی اوقات، تسکین یک میخچه دردناک و سخت با کشیدن کفش ها برای از بین بردن فشار ایجاد کننده اصطکاک، حاصل می شود. کفاش می تواند این کشش را انجام دهد. شما نیز می توانید از محلول های کش دهنده چرم استفاده کنید. از این محلول ها به دفعات استفاده کنید و در حالی که کفش ها مرطوب هستند با آنها راه بروید تا برای تان راحت شود.

۱۴. پاشنه کفش مناسب، انتخاب کنید
دکتر کونارد می گوید: من زنان زیادی را دیده ام که به علت پاشنه بلند کفش شان دچار مشکل شده اند. کفش های با بند بهتر هستند زیرا باعث حفظ پا از سر خوردن به جلو و فشار روی جلوی پا در هنگام راه رفتن می شود.
تری اسپیکین می گوید: مهم ترین نکته در خرید کفش، اندازه ی مناسب آن است. فرقی نمی کند که قیمت آن ده هزار تومان باشد یا صد هزار تومان. باید عرض جلوی کفش مناسب باشد تا به انگشتان فشار نیاید. به دنبال مواد طبیعی نظیر چرم باشید تا پای تان به راحتی نفس بکشد. به یاد داشته باشید که خریدن کفش بزرگ نیز به اندازه کفش تنگ، مضر است.

۱۵. چه موقع باید دست تان را از پا دور کنید؟
افراد دیابتی و یا هر نوع بیماری ای که کاهش حس در پاهای شان دارند نباید خودشان را درمان کنند. دیابت روی رگ های کوچک خونی در سراسر بدن از جمله در پاها اثر می گذارد و باعث کاهش گردش خون و التیام دیر زخم ها و کاهش مقاومت در برابر عفونت می شود.

هر شخصی که دچار اختلالات گردش خون باشد، در صورتی که پوستش سالم بماند هیچ مشکلی نخواهد داشت؛ اما هرگونه بریدگی و یا سوراخ که در پوست ایجاد می شود بسیار خطرناک خواهد بود. هر شخصی که نتواند فشار و یا درد را به خوبی حس کند ممکن است بریدگی را احساس نکند و یا شدت آسیب را درک نکند و دچار عفونت وخیم شود.

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 نظرات
  1. نعمت می‌گوید

    ازتون خواهش میکنم قطره verrumal رو به تمام کسایی که پاشون میخچه دارن معرفی کنید . من در 5 روز جواب گرفتم

    1. alireza می‌گوید

      نعمت جان این دارو پیدا نمیشه ؟ میشه بگی از کجا تهیه کردی ؟ alreza707@gmail.com

    2. ناشناس می‌گوید

      سلام ببخشید ممکنه دستور استفادش بگید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.