جاودانگی فوتبال با رسانه ها

پیش درآمدی برمسئله پخش رسانه‌ای فوتبال نمایانگرتاثیرات این امربرافزایش جذابیت این رشته ورزشی و فزون یابی محبوبیت آن درمیان مردم است. به واقع چه دردورانی که پخش رنگی مسابقات هنوزجا نیفتاده بود وچه در زمانی که مسابقات به گونه‌ای رنگی پخش ‌می‌شد همواره ذات نمایش گری ستاره‌ها درمیدان مسابقه فراتراز حواشی آن مدنظر بینندگان بوده است. درکناراین مسائل باید به تاثیرات جذاب بودن تفسیرو گزارش مسابقات درروند جذب مخاطب نیزاشاره داشت. این امربه ویژه درشرایط کنونی اهمیتی بایسته یافته است.

حضورمفسران مسلط به زبان فوتبال و مجهزبه علم روزعلاوه برآنکه داده‌های اطلاعاتی جذاب را با سرعت مناسب دراختیارمخاطبان وعلاقه مندان قرار‌می‌دهد برگسترده ترشدن جذابیت‌های تماشای یک مسابقه فوتبال نیز‌می‌افزاید.چه بسیار مسابقات کسل کننده ای که با یک گزارش خوب، حس و حالی مجدد پیدا ‌می‌کنند و چه بسیار مسابقات جذابی که با یک گزارش غیرجذاب باعث دلزدگی مخاطبان ‌می‌شود. به واقع رابطه منطقی شکل گرفته میان جذابیت یک مسابقه فوتبال ومهارت مفسر ورزشی سبب پویایی آن برنامه وافزایش مخاطبان ‌می‌شود. از این‌روست که جذابیت فوتبال به عنوان یک پدیده مطلوب نظرهمگان باعث بخشیدن گرما بر فضای صدا و سیما دراین روزها شده است. برنامه جام چهاردهم به سبک و سیاق معمول دهه اخیردرقالب یک برنامه ترکیبی جذاب که بخش‌هایی چون معرفی تیم‌ها، بیوگرافی ستارگان، مرورخاطرات برجسته دوره‌های پیش و بخش گفتگو را درون خود جای داده است توانسته تا شوروحالی مجدد را درجامعه ایجاد کند وبرتعداد بینندگان تلویزیون بیفزاید؛ آن هم دردورانی که حربه‌های جذب مخاطب صدا وسیما آن کارآیی گذشته را ندارد وسریال‌های استاندارد شوری درمخاطب ایجاد نمی‌کند. اما جای این سوال باقی است که چرا فوتبال تا این میزان بر جذب مخاطب اثربخش است؟

در پاسخ به سوال مطروحه باید به تاریخچه پخش رسانه ای این ورزش و تاثیراتش بر جهانی شدن آن اشاره کرد. از جام جهانی ۱۹۳۰ به این سو که نظراندازیم روند رو به رشد رسانه ای شدن فوتبال و فراگیری آن در جامعه جهانی رابطه ای مستقیم با نوع پوشش دهی آن داشته است. به واقع توجه رسانه‌های دیداری به این پدیده جذاب از دو پنل سرگرم سازی و سودزایی برآمده است که با توجه به همین رویکرد بحث نمایش ستاره‌ها و زوم بر عملکرد آنها در طول یک رویداد ورزشی چون جام ملت‌ها یا جام جهانی به یکی از اهداف اصلی رسانه‌ها بدل شد. شکار لحظه‌های نابی از جنگ درون میدان و ایجاد خاطراتی ماندگار در ذهن علاقه مندان فوتبال، از نقش تاثیرگذار رسانه‌ها در فراگیری فوتبال حکایت دارد و شاهد این مدعا را ‌می‌توان در رنگی شدن پوشش مسابقات از جام ۱۹۷۰ در نظر آورد.

جا‌می‌که ستارگان برزیلی، گردمولر مهاجم افسانه ای فوتبال آلمان، جیانی ریوا مهاجم ایتالیا و گوردون بنکس دروازه بان انگلیس را به یک خاطره تصویری و قاب ماندگارازاین ورزش بدل کرد. شیرجه استثنایی بنکس ومهارضربه سرچکشی پله، گل تعیین کننده گرد مولربه ایتالیا درنیمه نهایی و ضربه سرتماشایی پله و خوشحالی بعد از گلش بی شک از ماندگار ترین صحنه‌های تاریخ ورزش بودند که تنها با هنر کارگردانان تلویزیونی مسابقات درثبت این تصاویرچنین جلوه ماندگاری یافتند. صحنه خوشحالی وغم تیم‌های برنده و بازنده نیز بخش دیگری ازجذابیت پوشش رسانه ای مسابقات است که تصاویری به یادماندنی را درذهن علاقه مندان ثبت کرده است. ثبت تصویری دوگل مارادونا به انگلیس درجاودانگی این بازیکن درعرصه جهانی نقش غیرقابل انکاری داشت همانگونه که اشک‌هایش درفینال شوم ۱۹۹۰ هیچگاه از ذهن بینندگان ن‌می‌رود. گریه شوق حمید استیلی پس ازگل ایران به آمریکا درجام جهانی، شادی دیوانه وارترزگه پس ازگلزنی درفینال یورو ۲۰۰۰، مرگ دفو بازیکن کامرون در زمین مسابقه جام کنفدراسیون‌ها و بی نهایت صویر خاطره نگیز دیگر تنها یک نکته را به ما اثبات ‌می‌کنند و آن اینکه پیوندی ناگسستنی میان جاودانگی فوتبال و جذابیت رسانه وجود دارد. رابطه ای که فوتبال را به عنصری درآمدزا برای رسانه‌ها بدل ‌می‌کند و در عین حال باعث فراگیرتر شدن این ورزش در نظرگاه عمو‌می‌‌می‌شود.

منبع: روزنامه مردمسالاری

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.