آشنایی با گیاه زیره و خواص درمانی آن

استان کرمان دارای اقلیم های متفاوت از جمله کویری، مدیترانه ای، کوهستانی و سردسیری است که این تنوع اقلیم موجب رشد متنوع انواع گونه های گیاهی در این استان شده است در این میان برخی از گیاهان استان کرمان منحصر بفرد این استان هستند و یا با کیفیت غیرقابل قیاس با سایر استانها رشد می کنند.

بدون شک استان کرمان ویترینی از انواع گیاهان دارویی در پهنه گسترده خود است که اکثر این گیاهان نیز به صورت طبیعی و در کوهستانها و دشتهای این منطقه رشد می کنند.

یکی از منحصر بفرد ترین گیاهان دارویی کرمان که جنبه طعم دهنده به غذاهای ایرانی را نیز پیدا کرده است و حتی کرمان را وارد سرزمین ضرب المثلها کرده است “زیره سیاه” است.

زیره سیاه که طلای سیاه کوهستانهای وسیع کرمان نیز نام دارد در اکثر کوهستانهای استان کرمان رشد می کند اما بیشترین برداشت از این گیاه دارویی در کوههای جوپار و خبر انجام می شود.

شرح گیاه
گیاهی کوچک، علفی به ارتفاع ۱۵ تا ۵۰ سانتی متر و دارای ریشه دراز باریک به رنگ سفید و ساقه ای راست و منشعب به تقسیمات دو تایی است منشأ اولیه آن ناحیه علیای مصر و سواحل نیل بوده است ولی امروزه به حالت نیمه وحشی در منطقه وسیعی از مدیترانه، عربستان، ایران و نواحی مختلف می روید و یا در این نواحی پرورش می یابد.

برگهای آن متناوب، شفاف، بی کرک، منقسم به بریدگی‌های بسیار نازک و ظریف ولی دراز و نخی شکل است. گلهائی کوچک، سفید یا صورتی رنگ و مجتمع به صورت چتر مرکب دارد. میوه آن بیضوی کشیده، باریک در دو انتها، بسیار معطر، به طول ۶ میلی متر، به قطر ۵/۱ میلی متر و پوشیده از تارهای خشن است. بعضی از واریته های این گیاه میوه های عاری از تار دارند. رنگ میوه بر حسب واریته های مختلف گیاه ممکن است زرد تیره یا خرمائی مایل به سبز و یا خاکستری باشد.

خواص درمانی
– زیره از هر نوعی که باشد، تقویت‌کننده و نیرودهنده بدن بوده و این خاصیت با مخلوط‌شدن با عسل افزایش می‌یابد.
– زیره در درمان اختلالات گوارشی، ضعف عملکرد دستگاه گوارش، نفخ، بلع، دل‌پیچه‌کودکان و ترش‌کردن معده مؤثر است. در واقع مصرف آن باعث تقویت معده می‌شود. درضمن زیره قابض هم است.
– زیره خاصیت ادرارآوری دارد و همچنین تعریق بدن را بیشتر می‌کند.
– مصرف زیره برای ازدیاد شیر بانوان شیرده و همچنین باز کردن قاعدگی زنان جوان مفید است.
– اگر از ضعف اعصاب در رنج هستید،‌ زیره مصرف کنید. می‌گویند زیره خاصیت ضدتشنجی هم دارد.
– بعضی‌ها توصیه می‌کنند برای برطرف کردن سکسکه زیره بخورید.
– به‌رغم تمام خواصی که زیره دارد اما باید توجه داشته باشید که در مصرف آن زیاده‌روی نکنید زیرا رنگ رخسار را زرد می‌کند.

ترکیبات موجود در ۱۰۰ گرم زیره چنین است:

آب ۱/۸ گرم

پروتئین ۸/۱۷

چربی ۳/۲۳

کربوهیدرات ۲/۴۴

فیبر ۵/۱۰

خاکستر گیاهی ۶/۷

میلی گرم کلسیم ۰/۹۳۱

آهن ۰/۶۶

منیزیم ۰/۳۶۶

فسفر ۰/۴۹۹

پتاسیم ۰/۱۷۸۸

سدیم ۰/۱۶۸

اسید آسکوربیک ۰/۸

تیامین ۰/۱

نیاسین ۰/۵

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.