درمان ترس از عنکبوت در یک جلسه

اگر شما هم از موجودی مثل عنکبوت یا سوسک می‌ترسید حتما می‌دانید که این ترس می‌تواند زندگی عادی شما را مختل کند. در خانه در سفر و در محل کار ممکن است هر آن با یکی از این موجودات به نظر ترسناک روبه رو شوید و ندانید چه کنید! محققان به تازگی روشی برای درمان این ترسها ارائه کرده‌اند که در یک جلسه می‌تواند شما را از این رو به آن رو کند. کسانی که از عنکبوت می‌ترسیده‌اند پس از یک جلسه می‌توانند آن را در دست بگیرند و لمس کنند.

لازم است بدانید از هر ۱۰ نفر تقریبا ۱ نفر دچار فوبیا یا ترس شدید از وضع یا چیزی است که ممکن است تاثیر عمیقی بر زندگیش داشته باشد. آراکنو فوبیا در اصطلاح پزشکان به ترس از عنکبوت گفته می‌شود که در صدر این فوبیاهاست و سپس ترس از مار، ترس از ارتفاع، ترس از سوزن، ترس از پرواز و ترس از فضاهای بسته قرار دارند. جالب است بدانید موفقیت‌آمیز‌ترین روش درمان این ترسها قرار دادن عمدی بیمار در معرض آن چیزی است که از آن واهمه دارد. در این روش مغز می‌آموزد که از فرستادن پیامهای ناخوشایند هنگام مواجهه با موضوع ترس، دست بردارد. اثر این درمان دوساعته تا ۶ ماه هم باقی می‌ماند.

هدف این جلسه ۲ ساعته این است که بیمار دچار فوبیا بتواند به رطیلی که در یک گلخانه بسته قرار داده شده نزدیک شود و به آن دست بزند. اغلب بیماران در ابتدای جلسه نمی‌توانند از ۱۰ قدمی حیوان نزدیکتر بروند. در ابتدا درمانگر شروع می‌کند راجع به عنکبوتها حرف زدن و اینکه آنها بیشتر از انسانها فرار می‌کنند تا به آنها حمله کنند. سپس از بیمار می‌خواهد که کم کم به حیوان نزدیک شود. در ابتدا بیمار مضطرب شده و ضربان قلبش بالا رفته و عرق از سر و رویش سرازیر می‌شود. درمانگر راجع به اینکه حرکات عنکبوتها قابل پیش بینی است و می‌توان آنها را کنترل کرد به صحبت ادامه می‌دهد. ترس وقتی ایجاد می‌شود که ما نتوانیم چیزی را پیش بینی کنیم و از کنترل آن ناتوان باشیم. به همین علت بیمار به تدریج یاد می‌گیرد که چگونه بدون ترس به حیوان نزدیک شده و حتی به آن دست بزند. اگر شما هم از ترس عنکبوت به مسافرت نمی‌روید بد نیست این روش درمان را تجربه کنید. آنوقت خواهید دید اگر از چیزی فرار نکنید آنقدرها هم ترسناک نخواهد بود!

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.