ده داستان برتر جهان از دید صفحه ادبی روزنامه گاردین

«آمریکایی آرام» نوشته‌ی گراهام گرین:
گراهام گرین نویسنده‌ی بی‌نظیر انگلیسی، رمان «آمریکایی آرام» را در سال ۱۹۵۵ نوشته و به‌باور خیلی از منتقدان، این رمان بهترین اثرش هم محسوب می‌شود و تا به حال هم یک بار در سال ۱۹۵۸ و بار دوم در سال ۲۰۰۲ بر اساسش فیلم‌هایی به همین نام ساخته شده است. گرین مدتی را در سال‌های ۱۹۴۰ برای سازمان جاسوسی انگلستان در سیرالئون کار ‌کرده و بعدها در دهه‌ی پنجاه روزگار خود را به‌عنوان خبرنگار روزنامه‌ی «تایمز» و «لو فیگارو» از سال‌ ۱۹۵۱ تا ۱۹۵۴ در ویتنام سپری کرد و رمان «آمریکایی آرام» را که درباره‌ی جنگ ویتنام است، یک سال پس از آن راهی بازار کتاب کرد که جنجال‌های زیادی را هم در پی داشت. «آمریکایی آرام» داستان زندگی «توماس فولر» خبرنگاری انگلیسی است که برای پوشش خبری جنگ ویتنام راهی این منطقه شده و سالیان زیادی را در ویتام سپری کرده است. در این بین «فولر» عاشق دختر زیبایی به‌نام «فونگ» می‌شود اما در مدت کوتاهی دوست آمریکایی‌اش «آلدن پیل» نیز از «فونگ» خوشش می‌آید و رابطه‌ای این سه به مثلث عاشقانه‌ی زیبایی تبدیل می‌شود. در نهایت «پیل» کشته می‌شود و «فولر» و «فونگ» تنها می‌مانند. گرین در انتهای رمان عشق و جنگ را با یکدیگر مقایسه می‌کند و شباهت‌های زیادی بین هر دو می‌بیند. رمان بی‌مانند «آمریکایی آرام» که تازگی آن را خوانده‌ام، همچنین انتقادی سنگین به جنگ آمریکایی‌ها علیه ویتنام است و به همین خاطر گراهام گرین تا مدت‌های زیاد به نویسنده‌ای ضد آمریکایی معروف بوده است. درباره‌ی «آمریکایی آرام» می‌توانید اینجا بیشتر مطالعه کنید.

«باغ عدن» نوشته‌ی ارنست همینگوی:
«باغ عدن» از رمان‌های نیمه‌کاره‌ی ارنست همینگوی است که نویسنده‌ی رمان بی‌نظیر «وداع با اسلحه» نوشتن آن را سال ۱۹۴۶ شروع کرده و به مدت پانزده سال هم روی نوشتنش کار کرد اما نخستین نسخه‌ی این کتاب که همینگوی در نهایت هم نتوانست آن را تمام کند، پس از مرگ او و در سال ۱۹۸۶ منتشر شد. همینگوی ما بین نوشتن «باغ عدن»، رمان فراموش‌نشدنی «پیرمرد و دریا» و کتاب خواندنی «پاریس، جشن بیکران» را نوشت. «باغ عدن» داستانی درباره‌ی پنج ماه از زندگی «دیوید بورن»، نویسنده‌ای آمریکایی‌ و همسرش «کارترین» است که درگیر روابطی مثلثی می‌شوند. رمان در منطقه‌ی «کوت دازور» فرانسه و همچنین قسمت‌هایی از آن در اسپانیا می‌گذرد. این رمان با ماه‌عسل این زوج عاشق در منطقه‌ی کاماروگ آغاز می‌شود اما در این بین خانواده‌ی بورن با دختر جوانی به نام «ماریتا» آشنا می‌شوند و هر دو دل به او می‌دهند. در پایان رمان، دیوید و کاترین از یکدیگر جدا می‌شوند. درباره‌ی این رمان ارنست همینگوی می‌توانید اینجا بیشتر بخوانید. «باغ عدن» جزو داستان‌های متفاوت ارنست همینگوی است و از این جهت منتقدان ادبی آن را حاصل دوران دیگری از زندگی همینگوی به نام «همینگوی نو» می‌دانند. ارنست همینگوی در زندگی خصوصی‌اش هم درگیر مثلث عاشقانه بوده است.

«بی‌گناهان مقدس» نوشته‌ی ژیلبرت آدر:
این کتاب در اصل همان رمانی‌ست که برناردو برتولوچی در سال ۲۰۰۳ بر اساسش فیلمی ساخته و نامش را به جای «بی‌گناهان مقدس» [یا آن‌طور که در انجیل به کار رفته: بچه‌های مقدس] ، «رویابین‌ها» گذاشته است. «بی‌گناهان مقدس» را «ژیلبرت آدر» نویسنده‌، روزنامه‌نگار و منتقد سینما در واقع در سال ۱۹۸۸ نوشته است. ژیلبرت آدر ۲۹ دسامبر سال ۱۹۴۴ در اسکاتلد به‌دنیا آمده و ترجمه‌ی انگلیسی آثاری از «ژرژ پرک» نویسنده‌ی فرانسوی را در کارنامه‌ی خود دارد. وی با نویسندگان مهم و هم‌عصرش همچون «ای اس بایات»، «ژولین بارنس» و «پاتریک گیل» مقایسه شده و اقتباس سینمایی برتولوچی از رمانش او را بیش از پیش به جهان معرفی کرده است. در فیلمی که بر اساس این رمان ساخته شده، «متیو» دانشجوی آمریکایی برای ادامه‌ی تحصیل و یادگیری زبان فرانسه به پاریس آمده است و در آن‌جا که دوستان زیادی ندارد، با یک خواهر و برادر فرانسوی به نام‌های «ایزابل» و «تئو» آشنا می‌شود. این خواهر و برادر، متیو را برای شام به خانه‌اشان دعوت می‌کنند و روابطشان پس از گذشت زمان اندکی به یک مثلث عاشقانه تبدیل می‌شود. این داستان در زمان ماجراهای جنبش معروف دانشجویی «مه ۶۸» کشور فرانسه رخ می‌دهد. اینجا می‌توانید درباره‌ی فیلم «رویابین» ساخته‌ی برتولوچی بیشتر بخوانید.

«شب لطیف است» نوشته‌ی اسکات فیتزجرالد:
«شب لطیف است» درباره زندگی «دیک دیور» و همسرش «نیکول» است. زندگی مشترکی که شباهت‌های زیادی با زندگی شخصی فیتزجرالد و همسرش زلدا دارد. «دیور» پزشک بیمارستانی روانی است و یکی از بیمارانش «نیکول» نام دارد. به تدریج «نیکول» برای «دیور» نامه‌ می‌نویسد و به او ابراز علاقه می‌کند تا اینکه در نهایت به پیشنهاد خواهر بیمار، نیکول همسر «دیک دیور» می‌شود. این زوج جوان چندی بعد برای تعطیلات به جنوب فرانسه می‌روند و با حلقه‌ای از دیگر زوج‌های آمریکایی دوستی می‌کنند و در این حین دختر هنرپیشه جوانی به نام «رزماری» وارد زندگی این حلقه دوستان شده و عاشق دیک دیور می‌شود و مثلثی عاشقانه شکل می‌گیرد. رابطه‌ی رزماری و دیک پس از چندی به سردی می‌گراید و دیک دیور قدرت و استقلال اولیه خود را کم‌کم از دست می‌دهد، در حالی که نیکول به تدریج قوی‌تر می‌شود. به عبارت دیگر در ابتدای رمان، دیک دیور مردی مستقل، آزاد و از نظر روحی قدرتمند است و نیکول بیمار وی ضعیف و درمانده است اما به تدریج جای این دو عوض می‌شود و در پایان رمان نیکول است که از نظر روحی قدرتمند شده و دیک دیور بسیار درمانده و پریشان است. در نهایت نیز نیکول از دیک جدا می‌شود و با مرد دیگری ازدواج می‌کند. درباره‌ی «شب لطیف است» پیش از این در «سیب گاززده» مطلبی نوشته‌ام که می‌توانید آن را اینجا بخوانید.

«ژول و جیم» نوشته‌ی هنری پیر روشه:
«ژول و جیم» نوشته‌ی هنری پیر روشه نویسنده‌ی آوانگارد فرانسوی‌ست که فرانسوا تروفو در سال ۱۹۶۲ بر اساسش فیلمی به همین نام ساخته است. هنری روشه در نوشتن «ژول و جیم» تقریبا از زندگی شخصی خودش بهره برده و به‌همین خاطر داستان بیشتر جنبه‌ی زندگی‌نامه دارد. آشنایی تروفو با این کتاب نیز خود داستان جالبی‌ست؛ در سال‌های ۱۹۵۰ روزی تروفو از خیابان رد می‌شده که کتاب «ژول و جیم» را در میان بساط یک کتاب‌فروشی دست‌دوم در کنار خیابان می‌بینید و از آن خوشش می‌آید و پس از خواندنش با نویسنده‌ی کهن‌سالش دوست می‌شود. داستان «ژول و جیم» در زمان جنگ‌های جهانی در موقعیت‌های مختلفی از کشور فرانسه، اطریش و آلمان می‌گذرد. «ژول» نویسنده‌ی خجالتی اطریشی‌ست که به‌سختی با «جیم» آ‌شنا شده است. این دو دوست، در میانه‌ی راه با دختر زیبایی به نام «کاترین» ملاقات می‌کنند و هر دو شیفته و دلداده‌ی او می‌شوند. هنری پیر روشه‌ نویسنده‌‌ای در سبک «دادا» بوده که ۲۸ مه سال ۱۸۷۹ در پاریس به‌دنیا آمد و مدتی از عمر خود را با روزنامه‌نگاری سپری کرد. وی در دهه‌ی بیست که پاریس پاتوق هنری بسیاری از هنرمندان و نویسندگان جهان بوده، با شخصیت‌های به‌نامی همچون «پابلو پیکاسو» دوستی کرده است. روشه داستان «ژول و جیم» را در پاریس نوشت و پس از اکران فیلم تروفو، شهرت زیادی یافت.

«عاشق کوه آتشفشان» نوشته‌ی سوزان سانتاگ:
«عاشق کوه آتشفشان» رمانی‌ست که سوزان سانتاگ، رمان‌نویس، منتقد ادبی و فعال سیاسی آمریکایی که پنج سال پیش دیده از جهان فروبست، آن را در سال ۱۹۹۲ نوشت. این رمان که در شهر ناپل ایتالیا می‌گذرد داستان زندگی «اما همیلتون» و همسرش «ویلیام همیلتون» است که رابطه‌اشان با ورود «لرد نلسون» به زندگی‌اشان به مثلثی عاشقانه تبدیل می‌شود و پس از چندی می‌پاشد. منتقدان ادبی نوشتن «عاشق کوه آتشفشان» توسط سوزان سانتاگ را جهشی در زندگی ادبی او می‌دانند و این رمان را به‌عنوان یکی از آثار آوانگارد این نویسنده‌ی به‌نام آمریکایی می‌شناسند. این رمان همچنین یک کتاب تجربی‌ست و سانتاگ در نوشتن آن از تجارب زندگی شخصی خود بهره‌ برده است. یک منتقد ادبی درباره‌ی «عاشق کوه آتشفشان» می‌نویسد: «این رمان عاشقانه همچنین پیوندی‌ست بین سیاست و تاریخ» و از این جهت این رمان سوزان سانتاگ را رمانی تاریخی به حساب می‌آورد. سانتاگ با نگارش این رمان بر شهرت منتقد ادبی خود، عنوان رمان‌نویس چیره‌دست را هم اضافه کرد و از آن پس به رمان‌نویسی توانا نیز شهرت یافت. درباره‌ی زندگی سوزان سانتاگ می‌توانید اینجا بخوانید و نقد خوب «اولین توینتون» درباره‌ی رمان «عاشق کوه آتشفشان» را نیز می‌توانید در سایت مجله نقد در اینجا مطالعه کنید.

«سیاست» نوشته‌ی آدام تیرلول:
«آدام تیرلول» نویسنده‌ی انگلیسی تازه‌کاری‌ست که سی و یک سال سن دارد اما با این همه رمان «سیاست»‌اش با استقبال خوبی در انگلستان روبرو شد. تیرلول این کتاب را سال ۲۰۰۳ نوشته و به‌خاطر نوشتن آن همان سال در فهرست بیست نویسنده‌ی جوان برتر انگلستان نشریه‌ی معتبر «گرانتا» جای گرفت. «تیرلول» تحصیلات دانشگاهی خود را در «نیو کالج» آکسفورد در رشته‌ی زبان و ادبیات انگلیسی تمام کرده و تا به حال جوایز زیادی را هم به خود اختصاص داده است. «سیاست» تیرلول به‌فاصله‌ی اندکی پس از انتشار مورد توجه‌ی روزنامه‌های انگلیسی از جمله گاردین و ایندیپندنت قرار گرفت و هر دو روزنامه‌ی معتبر انگلیسی درباره‌اش نقدهای مثبتی نوشتند. نقد «آلفرد هیکلینگ» در صفحه‌ی ادبی روزنامه‌ی گاردین درباره‌ی این رمان را می‌توانید اینجا بخوانید. نقد ایندیپندنت درباره‌ی «سیاست» را هم می‌توانید اینجا مطالعه کنید. «سیاست» رمانی‌ست درباره‌ی رابطه‌ی مثلثی «موشه» و دوست‌دخترش «نانا» و دوست مشترکشان «آنجالی». رمان «سیاست» برخلاف عنوانش حرفی درباره‌ی سیاست نمی‌زند اما از تشبیه عشق به سیاست و مقایسه‌های این‌چنینی ابایی ندارد.

«خانه‌ای ته دنیا» نوشته‌ی مایکل کانینگهام:
«خانه‌ای ته دنیا» نوشته‌ی مایکل کانینگهام نویسنده‌ی پرآوازه‌ی آمریکایی‌ست که عنوانش در میان برترین داستان‌های مثلث‌های عاشقانه‌ی گاردین دیده می‌شود. کانینگهام نویسنده‌ی رمان معروف «ساعت‌ها» است که به‌خاطر آن جایزه پولیتزر و قلم فاکنر سال ۱۹۹۹ ایالات متحده‌‌ی آمریکا را از آن خود کرد. مایکل کانینگهام رمان «خانه‌ای ته دنیا» را در سال ۱۹۹۰ نوشته است. این رمان روایتی اول شخص دارد اما راوی هر بخش رمان تغییر می‌کند. اما «بابی» و «جاناتان» دو شخصیت اصلی رمان «خانه‌ای ته دنیا»، راوی‌های اصلی هستند. «بابی» در اوهایو به‌دنیا آمده و در زندگی با فلاکت زیادی روبرو بوده. «بابی» با «جاناتان» دوست می‌شود و پس از مرگ پدرش خانواده‌ی «جاناتان» او را به سرپرستی قبول می‌کنند. دوستی «بابی» و «جاناتان» فراتر از صمیمیت دو برادر می‌شود و حتی با یکدیگر رابطه‌ی جنسی برقرار می‌کنند. کم‌کم «بابی» و «جاناتان» بزرگتر می‌شوند و در این بین «جاناتان» با دختری به نام «کلر» هم‌کلاس می‌شود و عاشق هم می‌شوند اما «بابی» هم در این اثنا عاشق «کلر» می‌شود و مثلثی عاشقانه شکل می‌گیرد. درباره‌ی رمان «خانه‌ای ته دنیا» می‌توانید اینجا بیشتر بخوانید.

«سفر پیدایش» یا «برشیت»؛ قسمت نخست کتاب تورات:
کتاب «سفر پیدایش» یا همان «برشیت» نخستین بخش از کتاب مقدس و نخستین بخش از کتاب‌های پنج‌گانه‌ی تورات است. این کتاب شامل قصه‌هایی از عهد عتیق، شامل داستان پیدایش آدم و حوا، هابیل و قابیل، کشتی نوح، برج بابل و مهم‌تر از همه داستان زندگی حضرت ابراهیم است. قسمت‌های از کتاب «برشیت» شامل مثلث‌های عاشقانه‌ است که مهم‌ترین آن‌ها مربوط می‌شود به داستان زندگی حضرت ابراهیم و همسرش سارا که با ورود هاجر، کنیز سارا به زندگی ابراهیم، مثلثی عاشقانه و ظریف توصیف می‌شود. هاجر را فرعون مصر به حضرت ابراهیم بخشید و درباره‌اش بیشتر می‌توانید اینجا به فارسی مطالعه کنید. به‌گمانم در کتاب‌ مقدس یهودیان، انجیل مسیحیان و شاید هم در روایت‌های فراوان دین اسلام از این گونه مثلث‌های عاشقانه به‌وفور دیده شود. ویکیپدیای فارسی در توصیف کتاب «سفر پیدایش» در اینجا می‌نویسد:«[این کتاب] از پیدایش عالم هستی سخن می‌گوید. در پیدایش آمده است که چگونه خدا دنیا را می‌آفریند، چگونه انسان را خلق می‌کند و او را در محیطی کامل و زیبا قرار می‌دهد، چگونه گناه وارد جهان می‌شود و سرانجام چگونه خدا برای نجات انسانِ گناهکار چاره‌ای می‌اندیشد. مطالبی که در این کتاب آمده عبارتند از آغاز تاریخ بشر، آغاز هنر و صنایع دستی، چگونگی پیدایش زبان‌ها و قومهای گوناگون. از فصل دوازده به بعد، مسیر کتاب متوجه قوم اسرائیل می‌شود. از اینجا به بعد داستان زندگی ابراهیم، اسحاق، یعقوب و پسرانش در کتاب ثبت شده که در خاتمه با شرح زندگی یوسف در مصر پایان می‌پذیرد.»

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.