اقتباس‌های سینمایی ماندگار از شاهکارهای ادبی

بسیاری از ما لحظه‌هایی فراموش ‌نشدنی درطول عمرمان را با خواندن شاهکاری ادبی تجربه کرده ‌ایم، رمان‌هایی که با گذشت چندین دهه همچنان خوانندگان سراسر دنیا را با خود همراه می‌کنند، اما کارگردانان خوش‌قریحه‌ای بوده‌ اند و هستند که تصمیم می‌گیرند جان تازه ‌ای به شخصیت‌های ادبی ببخشند و آن‌ها را به دنیای تصویر دعوت کنند.

غرور و تعصب
جین آستین یکی از رمان‌نویسان بزرگی است که آثارش بارها مورد اقتباس قرار گرفته است.«غرور و تعصب» شاهکار کلاسیک این نویسنده انگلیسی است که تاکنون چندین‌بار از روی آن فیلمسازی شده است. آستین«غرور و تعصب» را در سن ۲۱ سالگی به نگارش درآورد، اما چاپ آن تا سال ۱۸۱۳ طول کشید. معروفترین اقتباس این رمان در سال ۲۰۰۵ توسط جو رایت کارگردانی شد. کایرا ناتیلی و متیو مک ‌فارن ستارگانی بودند که در این فیلم ایفای نقش کردند. ناتیلی برای بازی در نقش الیزابت در این فیلم، نامزدی جایزه اسکار را به دست آورد. در سال ۲۰۰۴ هم سینمای بالیوود فیلمی را با عنوان«عروس و تعصب» با بازی آیشوریا رای از روی این اثر ادبی به روی پرده برد. غرور و تعصب همچنین بارها در تلویزیون مورد اقتباس قرار گرفته است که کالین فرث در یکی از معروفترین آن‌ها نقش ‌آفرینی کرده است. آلدوس ماکسلی نیز در سال ۱۹۴۰فیلمنامه‌ای را براساس رمان آستین به نگارش درآورد. این فیلم توسط رابرت اس. لونارد کارگردانی شد.

درخشش
درخشش نام کتابی است که دو تن از بزرگان دنیای ادبیات و سینما را به هم پیوند می‌دهد. این رمان یکی از معروفترین آثار استفان کینگ جنایی‌نویس سرشناس آمریکایی است که دستمایه فیلم موفق استنلی کوبریک شد. کینگ رمان ترسناکش را در سال ۱۹۷۷ به نگارش درآورد. وی نام کتابش را از آهنگ کارمای آنی جان لنون الهام گرفت. درخشش رمانی پرفروش بود که موقعیت کینگ را به عنوان یک نویسنده موفق تثبیت کرد. این کتاب در سال ۱۹۸۰ توسط کوبریک به دنیای سینما معرفی شد. نکته جالب در مورد این اثر این است که همه اقتباس کوبریک از این رمان را یک شاهکار می‌خوانند،‌ اما کینگ از این فیلم متنفر است. دلیل اصلی نارضایتی کینگ انتخاب جک نیکلسون به عنوان بازیگر نقش اصلی فیلم بوده است.

لولیتا
به نظر می‌رسد استنلی کوبریک یکی از کارگردانان خوش‌قریحه‌ای است که به اقتباس‌های ادبی علاقه وافری دارد. یکی دیگر از کارهای این فیلمساز سرشناس از روی شاهکار ولادمیر ناباکوف، ‌لولیتا ساخته شده است. ناگفته نماند که جز کوبریک‌، آدریان لین نیز فیلمی را براساس این رمان کلاسیک به روی پرده برده است.کوبریک در سال ۱۹۶۲ فیلم معروف خود را براساس رمان لولیتا ساخت. لین نیز در سال ۱۹۹۷ اقتباسی سینمایی از این رمان را به روی پرده برد. ناباکوف این رمان‌نویس بزرگ روس، شاهکار خود را در سال ۱۹۵۵ به زبان انگلیسی به نگارش درآورد. این رمان در سال ۱۹۵۵ در پاریس و سپس در سال ۱۹۵۸ در نیویورک به چاپ رسید.

ارباب حلقه‌ها
یکی ازموفق‌ترین مجموعه‌ فیلم‌هایی که طی سال‌های اخیر در سینماهای جهان درخشیده است‌، براساس یک اثر ادبی موفق ساخته شده است. جی. آر. آر. تالکین سه‌گانه‌ای تخیلی و حماسی را به نام ارباب حلقه‌ها طی ۱۲ سال به نگارش درآورد که پیتر جکسون آن را به صورت یک سه‌گانه سینمایی به دنیای سینما معرفی کرد. تالکین رمان‌هایش را بین سال‌های ۱۹۳۷ و ۱۹۴۹ به نگارش درآورد. ارباب حلقه‌ها از آن زمان تاکنون بارها تجدید چاپ و به زبان‌های زیادی ترجمه شده است. شاهکار تالکین هم‌اکنون یکی از مشهورترین کتاب‌های ادبیات قرن بیست و یکم محسوب می‌شود. تا امروز دو تولید سینمایی بر مبنای این داستان‌ها انجام شده‌، اما فیلم‌های سال ۲۰۰۱، ۲۰۰۲، ۲۰۰۳ جکسون معروفترهستند. قطعا بهترین فیلم کارنامه جکسون فیلم ارباب حلقه‌ها: بازگشت پادشاه است. این فیلم با فروش ‌۱/۱ میلیارد دلار پرفروش‌ترین فیلم جهان بعد از آواتار و تایتانیک محسوب می‌شود. این فیلم حتی در حیطه جوایز اسکار هم با تایتانیک به رقابت می‌پردازد. این فیلم در سال ‌۲۰۰۴ نامزد ‌۱۱ جایزه اسکار بود که تمامی آن‌ها را گرفت.

۱۹۸۴
شاهکارجورج اورول دیگررمانی است که به دنیای سینما راه یافته است. اورول کتاب علمی ـ تخیلی پاد آرمانشهری خود را در سال ۱۹۴۸ به نگارش درآورد و در آن کمونیسم و کل نظام‌های توتالیتررا زیرسوال برد. فیلم اقتباسی ۱۹۸۴ توسط مایکل رادفورد نویسندگی و کارگردانی شد و بازیگرانی چون جان هرت و ریچارد برتون در این فیلم انگلیسی هنرنمایی کردند.

پدرخوانده
ماریو پوزو نویسنده و فیلمنامه‌نویس ایتالیایی ‌ـ ‌آمریکایی برنده دو جایزه اسکار در سال ۱۹۶۹ شاهکاری را به بازار کتاب معرفی کرد که اقتباس سینمایی آن ماندگارترین نام دردنیای هنرهفتم شد. فرانسیس فورد کوپولا کارگردان توانایی بود که شهرتش را در سال ۱۹۷۲ با ساخت پدرخوانده به دست آورد. این اثرسینمایی درباره خانواده‌‌ای مافیایی است که بازیگران سرشناسی چون مارلون براندو‌، رابرت دنیرو، آل پاچینو‌، روبرت دووال و دایان کیتن در آن به نقش ‌آفرینی پرداختند. این فیلم نامزد ۱۱ جایزه اسکار بود که موفق به کسب جایزه بهترین بازیگر مرد (براندو)، بهترین فیلم وبهترین فیلمنامه شد و پنج جایزه اصلی گلدن گلوب را به دست آورد. پوزو انگیزه اصلی خود از نوشتن این رمان را کسب درآمدعنوان کرد.

ربکا
ربکا بهترین رمان دافنه دو موریه نویسنده انگلیسی است که آلفرد هیچکاک را وسوسه کرد تا فیلمی را براساس آن به روی پرده ببرد. دو موریه در سال ۱۹۳۸ شاهکارش را منتشرکرد و هیچکاک دو سال بعد تریلر دراماتیک و روانشناختی خود را اکران کرد.لارنس اولیویر، خوآن فونتین و جودیت اندرسون دراین فیلم هنرنمایی کردند.

هری پاتر
رولینگ ازدیگر نویسندگانی است که با قلم خود دنیای ادبیات و سینما را به لرزه درآورد. مجموعه فیلم‌های هری پاتر هربار در زمان اکران رکورد فروش را می‌شکستند و اکنون یکی از تکرارناشدنی‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما محسوب می‌شوند. جوآن کتلین رولینگ‌ (متولد ‌۱۹۶۵ میلادی) که بیش‌تر با نام جی. کی. رولینگ شناخته شده، نویسنده سری کتاب‌های هری پاتربه زبان انگلیسی است. اولین کتاب این مجموعه در سال ‌۱۹۹۷ به بازار آمد. رولینگ با فروش هشت میلیون و ‌۳۰۰ هزارجلدی هفتمین کتاب هری پاتر درعرض ‌۲۴ ساعت، رکوردی برای خود در صنعت چاپ برجای گذاشت. این کتاب همچنین در‌۱۰روز اول انتشارش به فروشی ‌۱۱میلیون و ‌۵۰۰ هزارجلدی دست پیدا کردکه این نیز یک رکوردشکنی محسوب می‌شد. کتاب‌های هری‌پاتر شهرت جهانی پیدا کرد و جوایز بسیاری را به خود اختصاص داد. او امتیاز ساخت فیلم چهار کتاب اول هری پاتر را در سال ‌۱۹۹۹به کمپانی برادران وارنر با قراردادی بالغ بریک میلیون یورو‌فروخت.

منبع: روزنامه مردمسالاری

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.