رنگ درمانی قدیمی‌ترین شیوه‌های درمان‌های طبیعی

شیوه درمانی رنگ درمانی از جمله تکنیک های درمانی طب مکمل و جایگزین است که برای درمان بسیاری از بیماری های جسمی و روحی، کاربردهای چشمگیری دارد. این شیوه از جمله قدیمی ترین شیوه های درمان های طبیعی در جهان است که در کنار تکنیک های دیگری چون نور درمانی و سنگ درمانی در کشورهای مختلف جهان از جمله مصر باستان، یونان، هندوستان و چین برای درمان انواع بیماری های جسم و روح به کار می رفته است. به اعتقاد متخصصان رنگ درمانی، رنگ ها تاثیرات متفاوتی بر ذهن و جسم انسان ها دارند و استفاده درست و نادرست از آن ها تاثیرات مثبت یا منفی را در زندگی ما به همراه خواهد داشت. درمانگران و متخصصان رنگ درمانی با کمک رنگ ها، درمان های منحصر به فردی را در حوزه سلامت جسم و روح و ایجاد تعادل فکری و روحی بیماران شان ارائه می کنند. آن ها با تجویز رنگ هایی خاص به بیماران شان، بیماری های جسمی و روحی آن ها را درمان می کنند.

● رنگ درمانی چیست؟
شیوه درمانی رنگ درمانی اگر چه سابقه ای دور و دراز دارد و قدمت آن به هزاران سال پیش باز می گردد اما این شیوه به صورت علمی و کاربردی از سال ۱۸۷۰ از سوی متخصصان و پزشکان به عنوان شیوه ای از درمان های طبیعی شناخته شد. سال ها بعد به ویژه در دهه های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰، کتاب های مختلفی درباره این شیوه درمانی و تاثیرات شفابخش آن در درمان بیماری ها به رشته تحریر درآمد و خواص درمانی رنگ ها بر فیزیولوژی، روح و روان افراد به ثبت رسید ولی نکته مهمی که در شیوه درمانی رنگ درمانی وجود دارد پرهیز از استفاده سر خود از رنگ ها برای درمان بیماری هاست. انرژی و تاثیر رنگ ها بر روحیات و حالات انسان به حدی زیاد است که استفاده نابجا و نامناسب از برخی رنگ ها ممکن است حالات ناخوشایندی را به فرد منتقل کرده و مانع از بازگرداندن سلامت به بدن بیمار شود. از این رو لازم است برای استفاده از این شیوه درمانی به صورت مستقیم تحت درمان و نظارت یک متخصص رنگ درمانی قرار بگیرید.

● رنگی که استخوانهایتان را ترسیم می کند
رنگ سبز یکی از ترمیم کننده های قوی برای بازسازی سلول های عضلانی، استخوان ها و سایر بافت های مشابه است. این رنگ به اعتقاد درمانگران شیوه رنگ درمانی، خواص ویژه ای برای ترمیم بافت های آسیب دیده عضلانی دارد و همچنین به دلیل ارتباطی که با چاکرای قلب دارد موجب تنظیم انرژی حیاتی در قلب شده و حساسیت ها و احساسات انسان را تحت تاثیر خود قرار می دهد. رنگ سبز متعادل کننده رشد انسان است و خاصیت تسکین دهنده و آرامش بخش دارد و مانند رنگ آبی به کنترل فشار خون در بدن کمک کرده و اختلالات خواب و خستگی های مزمن را در بدن برطرف می کند.

● با رنگ، فشار خون خود را تنظیم کنید
رنگ آبی یکی از رنگ هایی است که تاثیر بسیار زیادی بر درمان بی خوابی و اختلالات خواب دارد. به اعتقاد کارشناسان، رنگ آبی آرامش بخش ترین رنگ ها در طبیعت است که استفاده از آن در محیط زندگی افراد به درمان بی خوابی کمک می کند. به اعتقاد متخصصان رنگ درمانی، رنگ آبی علاوه بر درمان بیماری برای درمان برخی از اختلالات دستگاه تنفسی مثل بیماری های آسم و تنگی نفس نیز درمان مناسبی است و همچنین انرژی حیاتی بدن را تحریک کرده و موجب افزایش قدرت و ایمنی بدن می شود. این رنگ برای افرادی که خیلی سریع دچار هیجانات عصبی و استرس می شوند بسیار مفید است و می تواند میزان ضربان قلب و فشار خون آن ها را کنترل کند. از طرفی استفاده از رنگ آبی در محیط زندگی می تواند به لحاظ روحی برای ایجاد فضایی آرامش بخش بسیار مناسب باشد. متخصصان حرکات کششی ذهن و جسم (یوگا) معتقدند که رنگ آبی رنگ انبساط روح است، رنگی که ضمیر ناخودآگاه انسان را فعال کرده و روحیه از خودگذشتگی، آرامش و صمیمیت را در انسان تقویت می کند.

● اگر می خواهید باهوش شوید، دیوارهای خانه تان را رنگ بزنید
متخصصان رنگ درمانی معتقدند، رنگ زرد با چاکرای خورشیدی که به طور مستقیم با هوش و قوه ادراک انسان در ارتباط است وابستگی دارد. به اعتقاد این درمانگران استفاده از رنگ زرد در محیط زندگی یا محل کار کمک می کند تا توانایی ذهنی انسان و میزان تمرکز و توجه او افزایش پیدا کند. از این رو بسیاری از متخصصان رنگ درمانی استفاده از این رنگ را در محیط های آموزشی که محل یادگیری علم و دانش است، توصیه می کنند. از طرفی رنگ زرد به لحاظ جسمی نیز خاصیت های قابل توجهی دارد و با تاثیری که بر سلول های عصبی در اندام های بدن می گذارد، می تواند انرژی عضلانی و حرکتی را در اندام ها تحت تاثیر خود قرار داده و آن را فعال کند. رنگ زرد یکی از مهم ترین رنگ هایی است که توسط روان شناسان برای درمان افسردگی به بیماران توصیه می شود و همچنین باعث ایجاد روحیه سرزندگی و شادمانی در افراد شده و میل به زندگی را در انسان تقویت می کند.

● رنگی که سوخت و ساز بدن تان را تنظیم می کند
تنظیم جریان گردش خون و چگونگی سوخت و ساز بدن بر عهده چاکرای طحال است و این چاکرا به شدت تحت تاثیر رنگ نارنجی قرار دارد. این رنگ از جمله رنگ هایی است که موجب نشاط و شادمانی در فرد شده و توسط روان شناسان و روان پزشکان برای درمان افسردگی به بیماران توصیه می شود. به اعتقاد درمانگران رنگ درمانی، رنگ نارنجی تنظیم کننده عملکرد و فعالیت ریه ها در بدن است و به درمان بسیاری از بیماری ها و اختلالات تنفسی چون آسم و برونشیت کمک می کند. این رنگ یکی از رنگ هایی است که درمانگران طب سنتی هند و حرکات کششی ذهن و جسم از آن برای ایجاد اندیشه های متعالی و تصویرهای ذهنی مثبت در شاگردان و مراجعه کنندگان خود بهره می برند و همچنین این رنگ سنبل تعادل، موفقیت، شادکامی و اراده است.

منبع: مجله زندگی ایده آل

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.