مهران مدیری، متولی سبک های جدید کمدی
مهران مدیری توانسته با حفظ مرز بین لودگی و سطحی نگری و همچنین خلق موضوعهای متنوع، سبک جدیدی را در عرصه کمدی به وجود آورد و اولین کسی باشد که فرم نمایشی تلویزیون را تغییر میدهد. از اینرو به بهانه زادروز این کمدین و همچنین تاثیرپذیری مجموعه مسیر انحرافی از برخی المانهای آشنای مدیری در ساخت سریال به بازبینی مسیر کمدی تلویزیونی و تاثیرات مدیری بر آن میپردازیم.
جواد مزد آبادی از کارگردانان سینمای ایران که مجموعه کمدی چهارچرخ را در کارنامه دارد، در خصوص سبک کارگردانی «مهران مدیری» گفت: یکی از ویژگیهایی که مهران مدیری را با دیگر کارگردانان کمدی متمایز میکند، آگاهی نسبت به سلیقه مخاطبان وخلق سوژههای نو و جدید است که با ساخت فیلمهای کمدی تا مدتها کاراکترها برای مردم ماندگار است. وی با بیان اینکه «مهران مدیری» متولی سبکهای جدید کمدی است، عنوان کرد: ابداع سبکهای جدید در فضای کمدی نشان از شناخت کامل مهران مدیری در این حیطه است به طوری که از موضوعهای تکراری و کلیشهای در فیلمنامههای خود استفاده نکرد. مزدآبادی در خصوص فیلمهای کمدی، اظهار داشت: نکتهی مهم در تولید فیلمهای کمدی این است که مرز بین لودگی و سطحی نگری حفظ شود و کارگردانانی در کمدی موفق خواهند بود که این مرز را حفظ کنند. وی در این باره ادامه داد: مهران مدیری نسبت به کارهای خود اندیشه دارد و با خلاقیتهای فردی خود، توانسته با تعیین مرز بینلودگی و سطحینگری، معضلات جامعه را به سبک جدید و گویش متفاوت بیان کند.
همچنین طهماسب صلح جو از منتقدان سینمایی، نیز در خصوص کارگردانی «مهران مدیری» بیان کرد: مهران مدیری به دلیل تاثیرگذاری نوع نوشتار بر روی مخاطب و استفاده از تکه کلام ها، به یک پدیده در این زمینه تبدیل شده است که این تاثیرگذاری، تحولی را در عرصه کمدی سینما و تلویزیون ایجاد کرده است. این منتقد به دلایل موفقیت «مهران مدیری» را اشاره کرد و گفت: دوری از موضوعهای کلیشهای و خلق الگوها و فرمهای جدید، یکی از دلایل موفقیت کارگردان مهران مدیری به حساب میآید و همچنین در آثار وی استفاده از کمدیهای اروپایی همراه با اصالت ایرانی به چشم میخورد. صلح جو ادامه داد: مهران مدیری اولین کسی بود که فرم نمایشی تلویزیون را تغییر داد و با تولید کمدیهای آیتمی نظر مردم را جلب کرد.
جواد عزتی نیز که در مجموعههای باغ مظفر، قهوه تلخ و مرد هزار چهره تجربه همکاری با مهران مدیری را دارد با بیان اینکه مهران مدیری جسارت بالایی دارد،افزود: سبکی که مهران مدیری در ساخت سریالهای کمدی استفاده میکند، به جرات و جسارت بالایی نیاز دارد و مدیری جزء تعداد معدود کسانی است که با این سبک فعالیت میکنند. وی در ادامه گفت: مهران مدیری همیشه در قصه پردازی موفق بوده است و به غیر از از تکنیک کارگردانی، آگاهی بالایی نسبت به ساخت سریالهای کمدی دارد.
رضا صائمی از منتقدان سینمایی درخصوص اینکه ورود مهران مدیری به تلویزیون برابربا پایان طنزهای سنتی بود گفت: ورود مهران مدیری و همچنین خلق کمدیهای آیتمی توسط او موجب پایان دادن به طنزهای سنتی مثل سیاه بازی شد به طوری که او را به عنوان یکی از ماندگارترین کارگردانهای کمدی نام میبرند. وی ادامه داد: مهران مدیری را میتوان به عنوان کارگردان کمدیهای ایتمی و شخصیت محور برشمرد که خلق شخصیتها و تکه کلامهای جدید، باعث بروز یک نوع مد گفتاری را در جامعه میشود. صائمی خاطرنشان کرد: مهران مدیری بعد از «باغ مظفر» و» شبهای برره» سعی کرد به سمت کمدیهای سریالی برود که با استفاده از عناصر کمدی و فضاهای طنز فانتزی و کلامی از کمدی ایتمی فاصله بگیرد و تا این لحظه هم موفق بوده است.
وی افزود: در حیطه کمدی، مهران مدیری در کنار بازیگری یک کارگردان موفق است به دلیل اینکه با جدی گرفتن سریالهای کمدی و همکاری با فیلم نامه نویسان معروف کمدی، قصد جلب نظر و توجه مردم را دارد.
صائمی در پایان به تفاوت کارگردانی «مهران مدیری» و «رضا عطاران» اشاره کرد و گفت: بعد از مهران مدیری، رضا عطاران در کارگردانی میتواند نمونه موفقی دیگر باشد که حتی در برخی از عرصهها نیز از او پیشی گرفته است و درنوع کارگردانی رضا عطاران موقعیتهای کمدی برای او اولویت دارد اما در آثار مهران مدیری، طنز کلامی و شخصیت محوری به چشم میخورد.
منبع: روزنامه مردمسالاری